INECS

Pomocou metód z astrofyziky dokážu vedci predpovedať sucho 10 týždňov vopred

Satelitné snímky, ktoré sa používajú na kontrolovanie stavu vegetácie, poslúžia vedcom aj na predpovedanie extrémneho sucha. Vďaka týmto prognózam sa budú vedieť poľnohospodári na situáciu s predstihom pripraviť a úrady budú schopné včas zareagovať.

Pomocou metód z astrofyziky dokážu vedci predpovedať sucho 10 týždňov vopred

Pixabay

Monitorovanie z vesmíru

Vedci z University of Sussex vyvinuli systém, ktorý dokáže presne predpovedať obdobie sucha vo východnej Afrike s predstihom až desiatich týždňov.

Satelitné snímky sa v Keni už používajú na monitorovanie stavu pasienkov a kontrolovanie stavu vegetácie pomocou metódy známej ako index stavu vegetácie (Vegetation Condition Index, ďalej VCI).

Výsledky monitorovania sú prostredníctvom systémov včasného varovania pred suchom sprostredkovávané osobám, ktoré spravujú pôdu v suchých a polosuchých oblastiach Kene.

Tieto systémy, ktoré prevádzkuje Národný úrad pre správu sucha (National Drought Management Authority, ďalej NDMA), však umožňujú organizáciám a komunitám zasahovať iba vtedy, keď už vlna intenzívneho sucha dorazila.

V tom čase sa už ale extrémny prejav počasia ničivo odráža na životoch miestnych obyvateľov. Tím výskumníkov z University of Sussex v spolupráci s NDMA preto vyvinul nový systém s názvom Astrocast.

Známky sucha na vegetácii

Projekt Astrocast umožňuje humanitárnym organizáciám a štábu, ktorý zasadá pri hrozbe sucha, zaujať proaktívny postoj pri riešení dôsledkov extrémneho počasia tým, že zmeny počasia budú schopní predpovedať omnoho skôr, ako k nim dôjde.

Vo výskume, ktorý bol publikovaný vo vedeckom časopise Remote Sensing of Environment, autori vysvetľujú, ako interdisciplinárny tím vedcov, predovšetkým astronómov, matematikov a geografov, použil astronomické metódy na spracovanie údajov priamo z vesmírnych teleskopov, na ktoré následne aplikovali pokročilé štatistické metódy a tak boli schopní predpovedať extrémne počasie.

„V mnohých prípadoch sa prvé príznaky sucha dajú spozorovať na prírodnej vegetácii, ktorú je možné monitorovať z vesmíru,“ hovorí geograf a spoluzakladateľ projektu Astrocast Dr. Pedram Rowhani.

„Naša metóda meria minulý a súčasný index stavu vegetácie. Ide o ukazovateľ, ktorý je založený na satelitných snímkach a často sa používa na identifikáciu podmienok, ktoré generujú sucho. My ho používame na pochopenie trendov a všeobecného správania VCI v istom časovom úseku, a v konečnom dôsledku na predpovedanie toho, čo sa môže stať v budúcnosti,“ vysvetľuje.

za 99 € bez DPH získate na 1 rok

• Predplatné mesačníka Odpadové hospodárstvo (ISSN 1338-595X)
  • Prístup ku všetkým článkom na Voda-portal.sk (ISSN 2585-7924)
  • Prístup ku všetkým článkom na Odpady-portal.sk (ISSN 1338-1326)
  • Prístup ku všetkým článkom na Energie-portal.sk (ISSN 1338-5933)

Táto funkcia zabraňuje robotom pridávať neadekvátne príspevky. Zadajte prosím overovací kód, ktorý vidíte na obrázku.

Captcha image