Fosfor z odpadových vôd odstraňujú baktérie. Nová metóda reaguje na klimatickú zmenu | VODA-PORTAL.SK
BELIMO

Singapurskí vedci prinášajú inováciu v odstraňovaní fosforu z odpadových vôd. Ich postup na rozdiel od súčasných metód funguje aj pri vyšších teplotách, ktoré možno očakávať v najbližších desaťročiach.

Foto: Depositphotos

Súčasným metódam nevyhovujú vysoké teploty

Vedci z Nanyangskej technickej univerzity v Singapure a Národnej singapurskej univerzity vyvinuli spôsob, ako odstrániť fosfor z odpadovej vody pri vyššej teplote ako bolo doteraz možné. V štúdii, ktorá bola publikovaná v časopise Water Research, opisujú, že kľúčom je uskladnenie chemikálie v baktériách.

Súčasné postupy odstraňovania fosforu prestávajú byť efektívne pri teplotách nad 25 °C, čo môže predstavovať problém, keďže planéta sa otepľuje. Inovácia založená na baktériách, ktorú predstavujú singapurskí výskumníci, má zabezpečiť odstraňovanie tejto chemikálie aj v budúcich klimatických podmienkach – fosfor z odpadových vôd sa im podarilo účinne odstrániť pri teplotách 30 °C aj 35 °C.

Baktérie rodu Candidatus Accumulibacter nie sú škodlivé pre človeka ani životné prostredie a odstraňujú fosfáty z odpadových vôd, pričom ich ukladajú vo svojom vnútri v podobe polyfosfátových granúl. Vedci tvrdia, že ich metóda sa bude dať použiť v laboratórnych reaktoroch aj veľkokapacitných čistiarňach.

Je veľmi dôležité fosfor z odpadových vôd dôsledne odstrániť, keďže po preniknutí do sladkovodného prostredia môže spôsobovať premnoženie rias, ktoré má za následok výrazný pokles hladiny kyslíka a môže viesť k uvoľňovaniu vysokých hladín toxínov, ktoré zabíjajú organizmy žijúce vo vode.

Odstraňovanie fosforu prispôsobili klimatickým zmenám

Výhodou novej metódy je, že nezahŕňa chemikálie, akými sú zrážacie činidlá na báze železa či hliníka, ktoré zvyknú figurovať v postupoch odstraňovania fosforu z odpadových vôd a produkujú veľké množstvo kalu, ktorý je potrebné následne spracovať a zlikvidovať.

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov.

Predplatné obsahuje:

• Prístup ku všetkým článkom v denníku Voda-portal.sk (ISSN 2585-7924)
  • Prístup ku všetkým článkom v denníku Odpady-portal.sk (ISSN 1338-1326)
  • Prístup ku všetkým článkom v denníku Energie-portal.sk (ISSN 1338-5933)
  • Printový mesačník Odpadové hospodárstvo s prílohou ENERGO (ISSN 1338-595X)

Táto funkcia zabraňuje robotom pridávať neadekvátne príspevky. Zadajte prosím overovací kód, ktorý je výsledkom uvedeného vzorca.

Pre pridanie nového komentára sa prosím prihláste.