Baktérie uvoľňujú amoniak do pôdy. Majú nahradiť hnojivá a zmierniť tak znečistenie vôd | VODA-PORTAL.SK
BELIMO
MARIUS PEDERSEN

Hnojivá používané v poľnohospodárstve neraz prenikajú do vodných tokov, kde ich prítomnosť spôsobuje problémy. Riešenie prináša upravený bakteriálny kmeň.

Foto: Pexels

Amoniak nahradí priemyselné hnojivá

Výskumníci z Washingtonskej štátnej univerzity upravili kmeň baktérie Azotobacter vinelandii, ktorá sa bežne vyskytuje v pôde, kde viaže dusík. Pozmenili ju tak, aby produkovala amoniak a vo vysokých koncentráciách ho do pôdy vylučovala. Ich cieľom je nahradiť takto vyrobeným amoniakom chemické hnojivá, ktoré sa používajú v poľnohospodárstve.

„Máme presvedčivé dôkazy o tom, že uvoľnený amoniak sa vstrebáva do sadeníc ryže. Naším cieľom je poskytnúť nový spôsob, ako nahradiť priemyselné hnojivá baktériami vyrobenými na mieru,“ hovorí výskumníčka Florence Mus, ktorá pôsobí na Washington State University.

V praxi to znamená, že nový postup, ktorý bol opísaný v štúdii publikovanej vo vedeckom časopise Applied and Environmental Microbiology, by mohol obmedziť jeden z obrovských zdrojov znečistenia životného prostredia.

Upravené baktérie produkujú amoniak

Prostredníctvom techník na úpravu génov sa výskumníkom podarilo pozmeniť bakteriálny kmeň A. vinlandii tak, aby produkoval amoniak bez ohľadu na podmienky prostredia, v ktorom sú baktérie umiestnené a v koncentráciách tak vysokých, aby vystačili na efektívne hnojenie plodín.

Výskum bol motivovaný vedeckým záujmom o lepšie pochopenie viazania dusíka, teda chemických procesov, ktorými sa atmosférický dusík včleňuje do organických zlúčenín v rámci prirodzeného kolobehu dusíka.

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov.

Predplatné obsahuje:

• Prístup ku všetkým článkom v denníku Voda-portal.sk (ISSN 2585-7924)
  • Prístup ku všetkým článkom v denníku Odpady-portal.sk (ISSN 1338-1326)
  • Prístup ku všetkým článkom v denníku Energie-portal.sk (ISSN 1338-5933)
  • Printový mesačník Odpadové hospodárstvo s prílohou ENERGO (ISSN 1338-595X)

Táto funkcia zabraňuje robotom pridávať neadekvátne príspevky. Zadajte prosím overovací kód, ktorý je výsledkom uvedeného vzorca.

Pre pridanie nového komentára sa prosím prihláste.